VU botanikos sode: „Mokomės pažinti augalus“

Parengė Irena Grišiūtė, direktoriaus pavaduotoja ugdymui

Š.m. rugsėjo 13  ir 18 d. darželio priešmokyklinių grupių ugdytiniai kartu su pedagogais lankėsi VU botanikos sode ir dalyvavo edukacijose „Mokomės pažinti augalus: lapai, žiedai, vaisiai“. Šios edukacinės ekskursijos organizuotos vykdant Visuomenės aplinkosauginio švietimo projektą „Mes – gamtai, gamta – mums“, kuris finansuojamas iš Vilniaus miesto savivaldybės aplinkos apsaugos rėmimo 2019 metų specialiosios programos lėšų.

VU botanikos sode vaikus su pedagogais pasitiko gidės Rasa ir Gintarėlė, pasiūlė vaikams pasidalinti į dvi grupeles ir pradėti ekskursijąs. Pirmąją grupelę vaikų nusivedė prie stendo su sodo žemėlapiu. Trumpai pristačiusi žemėlapį ir jame pavaizduotus sodo objektus, gidė vaikams davė žemėlapio kopijas, kad grįžę į darželį vaikai galėtų žemėlapį nusispalvinti ir prisimintų ką matė bei sužinojo ekskursijoje.

Po susipažinimo su žemėlapiu gidė nusivedė vaikus prie žemės plotelio, kuriame auga ne tik gėlės, bet ir įvairios daržovės. Vaikai su gidės pagalba apžiūrėjo daržovių lapus, ieškojo panašumų ir skirtumų, spėliojo daržovių pavadinimus. Atrado ir pažįstamų daržovių – burokėlių, kopūstų, morkų, ir dar nematytų – dekoratyvinių kopūstų. Stebėjosi jų formomis, lygino per savo patirtį: „Tas kopūstas kaip bokštas“, „Arba kaip medis“. Kartu su gide vaikai vardino kur yra augalų lapai, kur žiedai, išsiaiškino, kad daržovės yra šakniavaisiai, nes jų vaisiai, kaip šaknys auga, noksta po žeme.

Apžiūrėjus daržoves, gidė vaikams parodė skulptūrą „Šuo“. Vaikai sužinojo, kad toji skulptūra padaryta iš beržo ir blindės vytelių. Gidė papasakojo, kad pagal spalvą galima atpažinti kurios vytelės yra beržo, o kurios blindės. Paragino vaikus apžiūrinėjant skulptūrą paglostyti „šunelį“, pastebėti iš ko padarytos „šunelio“ akys (iš kaštonų).

Padraugavus su „šuneliu“ toliau keliavome sodo takais. Gidė vaikus supažindino su keletu medžių: beržu, klevu, alksniu ir juodalksniu. Papasakojo, kaip atpažinti šiuos medžius: beržo kamienas baltas ir jis ant šakelių turi žirginėlius, klevo lapai karpyti. Vaikai kartu su gide iš arti apžiūrinėjo, lietė medžių lapelius, lygino juos, glostė medžių kamienus, sužinojo, kad ąžuolas yra medžių karalius, o juodalksnis – princas. Parodė vaikams karalienės pasodintą bukmedį.

Keliaujant toliau gidė vaikams parodė, kad augalai yra lapuočiai ir spygliuočiai, vienmečiai ir daugiamečiai, augalų lapai būna vienspalviai žali ir kelių spalvų, margi. Papasakojo iš ko galima atpažinti ar augalas sveikas, ar serga – parodė krūmą su nudžiūvusiomis šakelėmis. Vaikams pastebėjus gražų krūmą su ryškiomis raudonomis uogomis, perspėjo, kad tai labai nuodingas augalas. Vaikai sužinojo, kad augalus būtina gerai pažinti, kad negalima liesti, ragauti nežinomų augalų, nes dažnai gražiai atrodantys augalai – uogos, grybai ar žiedai – būna nuodingi.

VU botanikos sode apstu gamtos meno kūrinių. Keletą jų apžiūrėjome ekskursijos metu. Vaikai pamatė tvenkinį su „akimis“, iš šakelių pagamintas kėdes priešais medžius. Gidė pamokino vaikus, kaip pabendrauti su medžiu: atsisėdus priešais medį ant kėdės, priglausti rankas prie kamieno, pakalbinti, pasiklausyti ką jis sako.

Ekskursijos metu gidė vaikus pavedžiojo svaiginančio kvapais ir spalvomis rožyno takeliais. Kartu su vaikais atrado, kad nors rožės gražios ir kvapnios, tačiau gali ir skaudžiai įdurti. Aprodė kalninių augalų alpinariumus. Papasakojo, kad akmenuotuose kalnuose auga skurdūs pažiūrėti, tačiau savotiškai gražūs ir įdomūs augalai. Ekskursijos pabaigoje gidė atvedė vaikus pasigrožėti kerinčiomis jurginų spalvomis, paragino vaikus pasimatuoti su jurginais ūgiu, parodė kaip iš jurginų žiedų subręsta sėklos.

Atsisveikindama gidė palinkėjo kuo daugiau būti gamoje ir su gamta, geriau ją pažinti ir pamilti. Pakvietė ir vėl atvažiuoti į botanikos sodą, nes čia kad ir kiek kartų apsilankysi, visuomet pamatysi ir sužinosi ką nors naujo ir įdomaus.

Kita grupelė vaikų su gide pasuko į priešingą botanikos sodo pusę. Gidė papasakojo vaikams apie žolinius augalus, aprodė samaninius augalus. Keliaudami toliau vaikai kartu su gide apžiūrėjo augalus dideliais, plačiais lapais, lygino juos su siauralapiais, sudėtiniais paparčių lapais. Sužinojo, kad kai kurie augalai dauginasi sėklomis, o kai kurie, kaip paparčiai – sporomis. Apžiūrėjo sporų maišelius ant papartinių augalų lapų apatinės pusės.

Priėjus prie siauro upelio išsiaiškino su gide, kad upelis labai siauras todėl, kad šiais metais buvo labai nedaug lietaus. Peršokę per upelį vaikai su gide keliavo toliau. Priėję prie maumedžio vaikai išsiaiškino, kad medžiai būna lapuočiai ir spygliuočiai, liesdami lygino šių medžių lapus ir spyglius.

Paėjus toliau gidė vaikams parodė kaip medžiai draugauja – vynmedis apsivijęs liepą. Papasakojo, kad nors ir medžiams sunkoka išlaikyti augančias vynmedžio šakas, tačiau medžiai nesiskundžia ir nesipyksta, sakė „niekada negirdėjusi, kad medžiai būtų nepatenkinti dėl tokios jų draugystės“. Apžiūrinėdami vynmedžius vaikai spėliojo ar tai medžiai, ar krūmai ir sužinojo, kad tai – lianos. Gidė paaiškino vaikams, kad lianos – tai tokie augalai kurie auga besivyniodami apie kokią nors atramą, medžiai auga į aukštį ir turi vieną kamieną, o krūmai – turi daug kamienų ir auga šakodamiesi į visas puses.

Keliaudami toliau sodo takeliais vaikai susipažino su tokiais įdomiais augalais, kaip pukenis, raganė, dekoratyvinė obelis su labai mažais obuoliukais, panašiais į uogas, dekoratyvinės morkos, riešutmedis, po kuriuo daugiau niekas neauga ir kitais, pasislapstė po žemaūgėmis guobomis panašiomis į skėčius.

Taip pat vaikai pasigrožėjo įvairiaspalviais jurginais, gražuolėmis rožėmis. Grįždami į sodo pradžią apžiūrėjo tvenkinį su „akimis“, keletą vytelių skulptūrų.

 Iš ekskursijos grįždami į darželį vaikai džiugiai dalinosi įspūdžiais, buvo pilni gerų emocijų. Darželyje spalvino botanikos sodo žemėlapius, piešė patirtus įspūdžius.

Įrašas paskelbtas temoje be kategorijos. Išsisaugokite pastovią nuorodą.